Pages

Saturday, July 11, 2009

Its Not Wrong If We Falling Down

Salam,

Disebabkan ada masa yang lebih di awal sem ni, so sy telah menonton satu drama jepun yang bertajuk 1 Litre of Tears. Actually drama ni memang touching habis-habisan la. My advice if nk tgok movie ni sediakan tisu sekotak…(“,).

Cita ni lebih kurang cmnila, tentang seorang gadis bernama Ikeuchi Aya. Aya memang sgt2 aktif kat sekolah. Aktif main bola keranjang, menjadi ketua kelas, pandai, sangat disayangi guru dan kawan2 kelas. Aya berumur 15 tahun. Mempunyai family yang sangat sayang kat dia, ada 3 oarng adik, 2p and 1 L.

Kehidupan Aya memang happy and ceria sehinggalah dia dikesan mempunyai penyakit saraf tunjang, dlm saintifik lupa lak nak sebut cmna. But she was upset after she knows that until now the disease is not uncurable yet. Belum ada ubat yang boleh sumbuhkan. Penyakit ini lama kelamaan akan buat seseoarng itu, xle berjalan, xle bercakap, dan akhirnya terlantar di katil menunggu saat utk mati. Doktor hanya boleh melambatkan proses kematian shja.

Aya sangat tabah menerima penyakit ini. Aya cakap “Its not wrong if we falling down, because we can to stand up again”. All matters in this world can be solve if we really need to do so. Penderitaan Aya dlm mengahrungi hidup sangat memilukan. Doisebabkan menghidapi penyakit ni, dia kehilangan lelaki yang dia minat, sbb laki tu tau penyakit Aya so dia tggalkan Aya. Mula2 Aya memangla sedih tapi Aya cakap tu hanya satu yang dia sedih, bila dia hidap penyakit ni sebenarnya dia akan lebih tahu tentang erti setia dan kasihsayang. Family Aya sgt setia menemani Aya dan sama2 menghadapi masalah. Macam tu jugak kawan baik Aya, terutam Mari-san yang sanggup bersama2 Aya dalam kesusahan. Dan juga seorg lelaki yang minat Aya, iaitu Ojou, yang sama2 sokong Aya. Now Aya lebih tahu yang dia sgt disayangi. Kisah ini diakhiri dengan kematian Aya. Disebabkan ini, Ojou telah belajar di sekolah medical untuk berupaya mencari ubat menyembuhkan penyakit ini supaya orang lain tidak menderita seperti Aya. Saat kematian Aya sangat memilukan, cmna dia tabah terima dugaan cmna dia berusaha menjalani rawatan dan melawan penyakit dia walaupun dia tau yang penyakitnya xle disembuhkan.

My dear blog,

Kisah Aya boleh kita jadikan sebagai pengajaran. Kadangkala dlm hidup tidak semestinya kita dapat apa yang kita nak. Dan bila sesuatu berlaku sebenarnya ada hikmah di sebalik kejadian.Kadang2 kita selalu fikir kenapa kita yang diuji tetapi tau x yang Allah Lebih Mengetahui hamba-NYA.Kita sebagai manusia cuba terima dan cuba berusaha mengatasi sesuatu yang menimpa, dan InsyaALLAH dengan bantuan dari NYA segalanya akan dapat diselesaikan. Xsalah bila kita ditimpa sesuatu dan diuji , sebab kita boleh bangun balik dan ia menjadi pengalaman berguna dalam menghadapi kehidupan seharian. “Its not wrong if we falling down, because we can stand up again”.

Lovely fren...

"Did" is word of achievement.....
"Can't" is word of defeat ......
"should " is word of duty .......
"Will" is word of beauty .....
"Can" is word of power !!!

Lovely fren..

When it rains all birds occupy sheltar but EAGLe is the only bird that avoids the rain by flying above the cloud. Problmes are common to all but attitude makes the difference

Lovely fren...

If you stand for a reason, be prepared to stand alson like a tree,
If you fall on the ground, fall as seed that grows back to fight again


My lovely fren,

Dalam hidup jika ditimpa masalah atau musibah, yakinkan dlm diri anda yg kamu boleh mengatasi dan boleh melakukan.YES YOU CAN!!


....chaiyok mila!!...aja aja fighting!! fighting!!

2 comments:

ahmad shafiq said...

ye sedey citer ni..pernah tgok tp ingt2 lupa lepas baca baru ingat balik...betul kata nya its not wrong if we falling down...chaiyok2 mila..aja aja fighting :-)

safanadia said...

hee..cite ni mmg sgt sedey..safa tgk time nk exam dlu..sgt sedey..every part nk buat air mata ni jatuh...plus its a true story kan..lagila sedey...